Hej kära ledare!
Väskorna är packade, om några timmar åker jag till Arlanda för en tur till Norge där jag ska hålla ledarskapskurs i dagarna två.
Blir för övrigt körd till flygplatsen av min far, vilket numera är tradition. Vi har på ett något lustigt sätt funnit ett härligt ett far-och-son-forum där i hans bil på väg till eller från flygplatsen där vi i lugn och ro kan filosofera om livet och kommunicera om än det ena, än det andra.
Just kommunikation är också dagens tema, så häng med :-)
Varma hälsningar,
Markus Amanto
PS: Många var intresserade av den nya onlinekursen på engelska på Udemy (i förra veckans ledarskaptips) och det begränsade antalet gratisplatser tog slut direkt på morgonen. Om du inte fick plats då och ändå vill bli bättre på att använda ledarstilar får du denna vecka 50% rabatt på kursen med följande länk: 50% rabatt på kursen Matchat Ledarskap
En emellanåt tuff insikt
"Det som inte är kommunicerat existerar inte" (Anonym)
Jag har i skrivande stund ingen källa till vem som ursprungligen sagt ovanstående, men det närmaste jag kommer är att jag först hörde det från Lena Alfredius, som jag höll UGL-kurs tillsammans med i början av det glada 2000-talet och som jag lärde mig mängder av (bland annat att använda färgglada tuschpennor med olika dofter när jag höll utbildning, men det är en annan historia...som de brukar säga).
Alldeles oavsett är citatet tänkvärt för oss som ledare i synnerhet och för mellanmänskliga relationer i allmänhet. Det finns också ett relaterat talesätt som säger att "all kommunikation sker på mottagarens villkor".
Så om vi inte lyckats knäcka koden med vad mottagarens villkor är, inlärningsstil, sinnesnärvaro, språkbruk och så vidare, så är vår kommunikation mer eller mindre dödsdömd, alldeles oavsett om vi tror att vi formulerat oss efter konstens alla regler.
Vi konstaterade också i en tidigare utgåva av LedarskapsMagasinet att "utan relation, ingen kommunikation". Så oavsett om du knäckt koden gällande villkoren för kommunikationen så kommer du ingenstans om du inte också byggt en relation till den du vill kommunicera med, genom småprat, personlig öppenhet och andra nyttiga verktyg i ledarens verktygslåda.
Överraskande ofta när jag är ute i organisationer världen över så står ledare där med hakan i golvet när de inser att det som de trodde var "själv-klart" inte alls är "vi-klart", det vill säga kommunikationen har missat sitt mål och ingenting existerar som kan göra medarbetaren ifråga till en nyttig resurs i arbetet mot målet.
Så, dagens tips, fundera på hur du vet att det du tror att du har kommunicerat verkligen existerar? Hur får du ditt bortom-alla-tvivel tvärsäkra kvitto från respektive medarbetare på att kommunikationen i vardagen gått fram? Att relationen fanns där och att du knäckte koden?