Veckans Ledarskapstips

"Utbildningen gav direktresultat" 

"Jag tycker den var bra och lätt att förstå och exempel som man kunde relatera till. Jag har börjat tänka på andra sätt och direkt se resultat i hur jag får fram information eller blir bemött. Jag blev överraskad i hur mycket det gick att koppla utbildningen till privatlivet och förhållandet med min fru. Jag fick flera aha-upplevelser under utbildningen och kunde knyta an till vardagshändelser."
(Mårten, påbörjade studierna sept 2013)

Vill du också utvecklas i ditt ledarskap? Distansutbildningarna inom LEDARSKAPSSKOLAN -vi vågar garantera goda resultat!


Får man gråta på jobbet?

Vissa experter säger att man inte ska släppa garden och släppa medarbetarna så nära inpå dig som chef genom att gråta eller prata om för personliga saker.

Medan andra psykologer menar att arbetsmiljön blir mer sympatisk, familjär och att medarbetarna kan slappna av bättre om de vet att även chefen bara är människa och att kulturen handlar om att någon fångar upp dem om de faller igenom. Att de sociala nätverken inom organisationen stöttar den som har det jobbigt.

Den här artikeln utgår inte från att något förhållningssätt är rätt och det andra automatiskt är fel. Vi vill bara ge dig några reflekterande tankar och förhållningssätt. Här får du tipsen om vad gråten kan lära oss och hur vi kan hantera känslor i ett skarpt läge.

Ett sätt att hantera känslosamma lägen på jobbet

  1. Be att få gå ifrån
    I en situation där känslorna sätts i svallning - ursäkta dig och gå ifrån en stund.
    Gå in på badrummet, drick ett glas vatten, andas eller spola kallt vatten i ansiktet.

    Det kan vara klokt att ta en timeout, både för dina medarbetare såväl som för dig.

    För din del: Tårarna kan dra med sig ett helt känslotåg, där du får svårt att sortera bland intrycken. Då är det svårt att sätta ord på det du vill, med styrka, och tårarna riskerar underminera dina ord. Detta är särskilt förödande när tårarna egentligen är ett uttryck för konflikter och kanske undertryckt ilska.

    För omgivningen: Gråten påverkar. Det väcker känslor hos dina medarbetare.
    De kan ha svårt att veta hur de ska förhålla sig till dina tårar. Medarbetarna kan av rädsla ta tillbaka det de sagt, tystna eller lämna rummet, då de inte vet vad de ska säga eller göra.
    De kanske känner ett behov av att trösta dig, eller känna ett tvång att krama om dig som de egentligen inte känner sig bekväma med.
    Att få tröst när det egentligen är helt andra känslor i omlopp, såsom ilska, blir helt fel.

    Då är det bättre att gå ifrån och sortera bland intrycken på egen hand.

  2. Klarsynthet
    Fråga dig själv varför du reagerar känslomässigt på det inträffade.

    Var det något i tonfallet?
    Vilka tidigare erfarenheter av denna person spelar in?
    Påminner det om någon tidigare situation som du kopplar samman?
    Får detta långtföljande konsekvenser?
    Väcker detta oro?
    Är du i ett instabilt läge känslomässigt överlag?
    Känner du dig stressad?
    Har du det jobbigt hemma just nu?
    Har du hållit inne med gråten en längre tid?
    Är du en känslomänniska och har alltid haft nära till tårar av glädje, empati och sorg?

    Försök gå till känslan och behovet bakom tårarna.
    Vad är den egentliga, primära känslan? Är du arg, besviken, kraftlös, rädd, ledsen, förvånad, orolig eller sur?

    Ibland får vi t ex som barn lära oss att vissa känslor inte är okej. Att det är mer okej att gråta, än att visa ilska. Då kan det vara tårarna som kommer först, naturligt, fast du egentligen är arg.

    Fundera sedan över: Vilket behov hos dig är det som inte blir mött?

  3. Återkom 
    Återkom till personen.
    Förklara, utan att bli för personlig, att situationen väckte starka känslor, men att du är mån om att lösa detta tillsammans.

    Ibland behöver du vara modig, stå upp för dig själv och ge feedback på det du upplevde i situationen om det är så att du känner dig besviken eller har blivit sårad. Använd jag-budskap för att avväpna konflikten.

  4. Hantera mera
    Reflektera över ditt agerande senare på kvällen när du kommit hem. Får du några fler ledtrådar?

    Kroppen använder gråten som en ventil, för att släppa på spänningar som du haft, så det duger inte att bara lägga locket på och hitta avledningsmanövrar. Det är då tårarna byggs på hög och riskerar att spräcka fördämningar vid minsta motgång.

  5. Ta hjälp
    Tveka inte att ta hjälp om situationen är dig övermäktig.
    Du kanske håller på att gå in i den berömda väggen, eller så behöver du bara någon att prata av dig en stund med...

PS- denna snabb-fix gäller såklart inte vid kriser, vare sig personliga eller arbetsrelaterade kriser.
Då gäller helt andra tillvägagångssätt: LedarskapsMagasinet 2011, nr 5 - om krishantering.

Vidare läsning

Vad ilskan lär oss (Veckans Ledarskapstips nr 64).
Fråga psykologen - Känslig ( Netdoktor.se)
Du får gråta på jobbet (Tidningen Kollega)
Högkänsliga pejlar in vågor i luften (artikelserie om Högkänslighet). (Svenska Dagbladet)
Sammanfattning om Konflikthantering (smakprov ur distanskursen Ny som Chef. LEDARSKAPSSKOLAN).
Jag-budskap, feedback och konflikthantering (Veckans Ledarskapstips nr 28)





Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.