Skapa bättre relationer
"Markus var jättebra på att ta in gruppen och skapa delaktighet. Flera stannade kvar efteråt och hade frågor till Markus. Upplägget var pedagogiskt och på en bra nivå. Innehållet mycket intressant."
(Deltagare på föreläsning om teambuilding)
Markus Amanto är en erfaren utbildare och föreläsare som håller föreläsningar som är interaktiva och engagerande, som varvar humor med allvar och som förmedlar kunskap och metoder som går att omsätta direkt i vardagen.
Exempel på vad du och dina kollegor får lära er om ledarskap och relationer
- Hur du bäst stödjer en grupps utveckling och ökar dess effektivitet
- Hur du bygger tillitsfulla relationer och hanterar konflikter för att ta tillvara medarbetarnas fulla potential
- Hur du leder dig själv för att må utmärkt och bli framgångsrik som ledare
Läs mer om Markus Amanto och hur du bokar en föreläsning.
Vad ilskan lär oss
Är du en sån där chef som exploderar av ilska emellanåt, småputtrar eller är du en tryckkokare som håller allt inom dig?
I ilskan finns många lärdomar om dig själv, om du tar dig tiden att lyssna inåt.
Hur kan jag förhålla mig till min ilska?
-
Du har ett behov som inte blir mött
När något frustrerar dig, försök lyssna till det där behovet som du har som inte blir mött.
Vill du ha respekt, empati, känna större trygghet eller känna meningsfullhet i det du gör?
Kan du kommunicera dina behov på ett sätt som andra omkring dig kan ta till sig, istället för att gorma det första som dyker upp i huvudet när du känner dig arg? -
Lär känna dig själv
I vilka situationer brukar du bli arg? Varför?
Vid vilka tidpunkter eller i vilka sinnestillstånd är det lättare för dig att brusa upp? T ex innan lunchen när ditt blodsocker är lågt, på kvällen när du är trött, när du känner dig stressad och någon ber om hjälp?
Om du kan ändra något i din externa miljö eller välja en bättre tidpunkt för dina diskussioner så ökar chansen för att du får färre irritationsmoment i din vardag.
Vilka medarbetare är det som triggar igång din ilska eller frustration? Det är ofta de som är mycket olika dig själv, det kan bero på att du inte kan sätta dig in i deras situation och förstå hur de tänker.
Med en större empati och en förståelse för varandras olikheter, kan argumentationer undvikas. Ingen är på en arbetsplats för att förstöra. - Håll inte inne ilskan
Att hålla ilskan inne, eller att försöka strunta i den, leder till att du kanske tar ut din aggression på andra i din närhet eller att du vänder det mot dig själv och får fysiska symtom av undertryckt ilska. Om du inte hittat konstruktiva sätt att uttrycka ilska kan du utveckla personlighetsdrag, där du konstant kritiserar, är cynisk eller sänker andra med nedlåtande kommentarer osv.
Men det ger dig heller inte rätt att öppet visa aggression och ilska för andra. Ta ansvar för dina känslor och... - Bli en självhävdande ledare
Ta reda på vilka dina behov är. Var bestämd över vad du önskar av din kollega eller medarbetare, utan att såra eller köra över dem. Tala i jag-budskap för bättre kontakt. - Tänk annorlunda
Många argsinta människor har en mental inställning att "saker och ting borde gå på mitt sätt" enligt Dr Deffenbacher*. Eftersom livet sällan är en räkmacka utan smärta, förluster och oväntat agerande av människor i din närhet, så är det istället viktigt att lära sig acceptera att livet ser ut så, med berg och dalar, istället för att bli frustreradvid minsta motgång och tro att hela världen har vänt sig emot dig när du råkar ut för några farthinder längs vägen. Du kan inte förändra hur livet ser ut, men du kan förändra dina tankar kring situationen. - Några praktiska knep
Praktisera olika tekniker för avslappning, såsom djupandning eller meditation varje dag för att hjälpa dig kroppsligen att sänka blodtrycket och stressa av.
I den akuta blossande ilskan, kan det vara bra att bara ta några djupa andetag, ha ett lugnande ord du upprepar ("Ta det lugnt, ta det lugnt" eller "Andas. Andas!") eller en minnesbild av något rofyllt eller något som fyller dig med glädje kan också ha en lugnande effekt. Fundera över det du vill säga: är detta verkligen fakta det jag tänker säga? Eller är det ett antagande, en tolkning eller en slutsats som kan vara såväl förhastad som felaktig?
Källor och vidare läsning
*Controlling anger before it controls you sidan 1-5 ( American Psychological Association)
Lista över grundläggande behov och vilka känslor vi kan ha när våra behov är tillfredsställda resp otillfredsställda. Nonviolent Communication (Friare Liv).
Bestämd och omtyckt- hur då? Hur du kan vara en självhävdande ledare, utan att köra över folk. (Veckans Ledarskapstips nr 57)
Jag-budskap (Utsnitt om feedback ur LEDARSKAPSSKOLAN, Ny som chef)