Veckans Ledarskapstips

"Känner mig mer säker i mitt ledarskap"

"En väldigt lärorik kurs! Känns som under denna tid som jag läst kursen så har jag växt i mig själv hur mycket som helst! Känns mer o mer säker i mitt ledarskap! [...] En oerhört bra kurs som jag är så tacksam över att jag läser!"
(Hanna A, studerat sedan maj 2013)

Vill du också utvecklas i ditt ledarskap? LEDARSKAPSSKOLAN har flera distanskurser för både nya och erfarna chefer.
Genom vår garanti tar du heller inga risker. Allt att vinna, inget att förlora.  


Få valuta för utbildningsslanten

Har du skickat en medarbetare på kurs, bara för att upptäcka att du får tillbaka samma person? Inga förändringar, inga kunskaper som tillämpas, ingen teori som riktigt fastnat? "Same old, same old"?

Efter många år inom utbildningsbranschen vet vi att ledare ibland känner sig osäkra på vilken utbildning de ska satsa på till sina medarbetare för att få till en verklig förändring inom organisationen.

Här får du våra bästa tips för att du inte ska kasta utbildningspengarna i sjön.

 

Lyckas med konststycket att kompetenshöja, på riktigt

  1. Kompetensinventering
    I samband med utvecklingssamtal kan det vara bra att se över medarbetarens kompetens och utvecklingspotential. Ge feedback och diskutera tillsammans kring ev kunskapsluckor eller förändrade arbetsuppgifter som kräver annan kompetens.

  2. Klargör syftet
    I vilket syfte vill du skicka en medarbetare på utbildning?
    Vad är det som ska utvecklas eller övas på?

    Var engagerad i valet av lämpliga utbildningar, då det är du som chef känner dina medarbetare bäst och har en blick för vad som behöver utvecklas, vilket nödvändigtvis inte HR-avdelningen har så bra koll på.

  3. Uppfyller kursen syftet?
    Se över utbildningsbeskrivningen och se om det matchar. Kommer medarbetaren lära sig det som du tänkt dig, på just denna kurs? Ring och hör dig för.  

  4. Vill medarbetaren?
    Att vara motiverad under en utbildning är A och O för inlärning. I bästa fall ska personen ha hittat kursen själv, vara passionerad i ämnet och verkligen vilja gå.

    Är personen ditskickad, kanske till och med emot sin vilja, så kommer det att vara bortslösade utbildningsslantar. Då kommer kunskapen att gå förlorad - den fastnar inte på vägen mellan det ena örat och det andra.

  5. Gör upp en plan
    Tillsammans med medarbetaren kan du gå igenom nuläget, syfte med kursen och vad målet är efter att kursen avslutats. Var tydlig med dina förväntningar som chef, efter avslutad kurs. Vad exakt är det som ska förändras/förbättras/kompetenshöjas under kursen och hur ska det visa sig i det dagliga arbetet efter avslutad kurs? Var så konkret som möjligt.

  6. Uppföljning
    Du kan till exempel be dina medarbetare att avrapportera vilka förändringar som gjorts efter avslutad kurs. Eller be dem reflektera hur de själva anser att kursen stärkt eller utvecklat dem.
    Lyft upp kursen på nytt i medarbetarsamtal eller andra samtal kring personlig utveckling.

  7. Ge plats för vidareutveckling
    Om din medarbetare fått åka iväg en vecka på utbildning, men sedan saknar utrymme för att genomföra förändringarna, inte har tid att reflektera över de insikter hen skaffat sig eller inte får möjlighet att ibland ta fram kursmaterialet för repetition, ja då kan du räkna med att det är en kurs som blir bortglömd inom kort.
    Repetition och reflektion gör så att utbildningen fastnar.
    Se till att skapa tid och utrymme för det.

Mer i samma ämne
På Altaleda arbetar vi bara med utbildning.
Markus håller kortare och längre utbildningsuppdrag och föreläsningar.
LEDARSKAPSSKOLAN innehåller flera distanskurser inom ledarskap: Ny som chef, Fördjupat ledarskap och Leda sig själv.
Vi förmedlar också ett samlat utbud av UGL-kurser i hela Sverige.


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.