Veckans Ledarskapstips

Föreläsningar och ledarutbildning på distans

Utvecklas i ditt ledarskap genom distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN. Här har du också möjlighet att delta i föreläsningar på webben (webbinarier) en gång i månaden. 


Konflikthantering börjar genom att lyssna till dig själv!

När ni har kommunikationsproblem på arbetsplatsen kan det bero på många olika saker. Har du funderat över vilken roll du antar i dina samtal?

4 tips för bättre konflikthantering

  1. Akta dig för ryggmärgsreflexen!
    Agera inte i affekt.
    Är det något som upprör dig - ta ett djupt andetag, be att få gå ifrån och ta en timeout från situationen.
    Agera inte på den första känslan, som kommer instinktivt.

    Om du i vanliga fall skulle ha exploderat och skällt ut någon eller skyllt ifrån dig - vad tror du att den känslan har sitt ursprung i?
    Känner du dig förolämpad, besviken, rädd eller orolig i sådana här situationer?

    Vilket behov är det som inte blir tillgodosett i denna situation? Har du t ex ett behov av kontroll och situationen nu gör att du känner dig orolig, för att du tappat kontrollen? Agera på det istället. Vad behöver du veta, göra eller få hjälp med, för att känna att du har den kontroll som du behöver?

  2. Är feedbacken nödvändig, genomtänkt och kärleksfull?
    Svara på dessa tre frågor innan du bestämmer dig för att ge feedback.

    Är feedbacken nödvändig - egentligen?
    Är den noga genomtänkt, både i syfte och hur du ska förmedla den?
    Är feedbacken uppbyggande och tänkt att utveckla personen, dvs är den kärleksfull?

  3. Inga dolda budskap
    Var ärlig i din kommunikation, eventuella dolda budskap gör kommunikationen rörig och medför konfliktorsaker.
    Låtsas inte säga saker av omtanke, när du i själva verket är besviken på ett agerande.

    Berätta istället vad du hade hoppats på och prata tillsammans igenom hur ni kan förändra detta i framtiden.

  4. Utgå från dig själv
    Ett sätt att minimera risken för konflikt är att utgå från dig själv och hur du uppfattat situationen här och nu.
    Tala gärna i jag-budskap enligt formeln: " När du gör x, känner jag x, detta får till följd att x, jag skulle hellre se att du gjorde x".

    Om det känns uppstyltat att använda formeln kan du uttrycka det med egna ord. Det viktiga egentligen är att du får med hur beteendet påverkar dig och vad du skulle vilja istället.
    Det kan räcka med att säga:
    "Jag kom av mig helt i mitt framförande när du kom försent till mötet. Skramlet från dörren och stolen störde min koncentration.
    Tror du att du kan komma 5 minuter före utsatt tid till nästa gång- det skulle jag verkligen uppskatta".

Källa: Du kan lära dig mer om konflikthantering, feedback och jag-budskap i distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN.

 


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.