UGL kräver en insats från dig
Om du vill gå på en utbildning där någon erbjuder dig teoretiska kunskaper, utan att du själv behöver anstränga dig, så ska du INTE gå UGL. UGL bygger på praktiska övningar och upplevelser som binds samman av teorin.
"Klockren. Bra förutsättningar för upplevelsebaserad inlärning skapades med upplägget, kursmaterialet och handledningen. Resten är upp till dig!" (Magnus E gick sin UGL den 13 maj 2013)
UGL är en upplevelsebaserad utbildning som utvecklar ditt ledarskap.
Från värdelösa till effektiva möten
På vissa arbetsplatser finns det inget mer tidsslukande än möten. Saker avhandlas i timmar och i slutet av mötet har ändå inget åstadkommits.
Så här får du till korta, effektiva möten
- Skippa presentationen
Skicka istället ut agendan och bakgrundsmaterial i god tid innan mötet (minst 24 tim innan) så mötesdeltagarna har möjlighet att läsa in sig på ämnet. - Bestäm utgångspunkt för mötet
Vad vill ni ha fått avklarat innan mötet är slut? En diskussion, ett beslut eller ett åtgärdspaket? Kring vad? - Ta 10 minuter för genomläsning
Även om du skickat ut materialet i tid är det inte säkert att alla läst det. Ta tio minuters tystnad för genomläsning. De som redan läst materialet kan fräscha upp minnet, läsa igenom sina frågor eller läsa sin e-post. Ta upp eventuella förtydliganden kring materialet. - Ingen presentation- hoppa rakt in i diskussionen
Det tål att upprepas: ingen ska hålla något föredrag av gammal vana, utan efter genomläsningen hoppar ni raskt in i diskussion och beslutsfattande. - Mötesledaren ser till att utgångspunkten hålls
Om mötet ska bli kort och effektivt måste utgångspunkten hållas och diskussionerna får inte sväva iväg inom andra områden som inte ska avhandlas här och nu. - Som vanligt; nyckelpunkter, åtaganden och ansvar
Skriv upp beslut, åtaganden, handlingsplaner och vem som är ansvarig för vad till nästa gång. - Be om feedback
När du provar nytt, fråga vad som var värdefullt för mötesdeltagarna och vad som kan göras bättre till nästa gång.
Källa: Inspirationen till artikeln har vi fått från A Simple Rule to Eliminate Useless Meetings