Hej kära ledare!
Jag har fått flera nya deltagare till onlinekursen "Ny som chef" den senaste veckan. Kul!
Veckans tips handlar om mina ansträngningar häromveckan med att få upp en gardinstång i vardagsrummet :-)
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Jag slet i timtal med fel verktyg
Jag har flera gånger hört den gamla visdomen att man ska ha rätt verktyg för rätt jobb. Det blev jag återigen påmind om häromveckan när jag skulle sätta upp gardinstänger hemma.
Väggarna där gardinstången skulle upp var gjorda av betong och jag bad därför en bekant som har en byggfirma om en slagborr. Han var vänlig nog att låna mig en riktig proffsmaskin och jag kände mig som ett riktig hantverksproffs där jag stod och höll i detta kraftpaket. Några timmar och två utslitna borrar senare undrade jag vad som gått fel. Förutom de två utslitna borrarna kunde jag konstatera att resultatet av mitt slit var en massa svett och ett knappt två centimeter djupt hål. Jag behövde fyra centimeter per hål och totalt sex stycken hål.
Efter lite mer efterforskningar åkte jag och köpte en billig borrhammare istället. Efter ungefär totalt två minuters arbete, inte sekund mer, med den borrhammaren hade jag sex stycken prydliga och fyra centimeter djupa hål i min betongvägg.
Vad kan vi lära oss om ledarskap av detta? Flera saker tänker jag.
För det första, jag behövde inte en borr, jag behövde sex stycken hål i betong. Istället för att förmedla till min bekant vad jag ville åstadkomma, hålen i betongen, bad jag om medlet för att komma dit, borren. Jag gav honom inte chansen att ge mig rätt verktyg för jag fastnade i medlet istället för målet.
Lärdom: Innan du kommunicerar vilket arbete som ska göras, förmedla vad slutmålet är, så använder du resurser, dina och andras, mer effektivt.
För det andra, ett dyrt kvalitetsverktyg gör ingen skillnad om det används till fel uppgift. Då kan ett billigt verktyg vara betydligt bättre om det används till rätt sak.
Lärdom: Rätt person på rätt plats, lär känna dina medarbetare så du vet vilka förutsättningar och uppgifter som använder det mesta av deras potential.
För det tredje, ibland lönar det sig att lägga lite mer tid på att utbilda dig själv innan du sätter igång.
Lärdom: Gör som Abraham Lincoln sa: “Om jag hade sex timmar till att hugga ner ett träd, skulle jag spendera fyra timmar på att slipa min yxa”.
Så veckans tips summerat, börja med slutmålet, lär känna dina medarbetare och slipa din yxa :-)