Hej kära ledare!
I mitt jobb har jag förmånen att möta många olika typer av människor, att studera många olika grupper och relationer.
En gemensam nämnare är hur uppenbart tokigt det blir när vi slutar prata med varandra och hur vanligt det är att vi gör det. Om detta handlar veckans tips.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
PS: Kommunikation lär du dig också mer om i vår distanskurs Ny som chef: http://www.ledarskapsskolan.se/kurser/ny-som-chef/
Prata med människor istället för om dom
Klicka på bilden för att se filmen (4 min 16 sek) eller läs texten här nedanför.
Nyligen var jag ute på en arbetsplats där två personer hade en konflikt med varandra. Fast snarare än att prata med varandra om det, så pratade de med alla andra om det. Det var också uppenbart att detta hade pågått en bra tid.
Genom åren har det blivit tydligt hur tokigt det blir när vi slutar prata MED varandra och istället pratar om varandra, eller inte alls. Inte för att det alltid blir enkelt när vi pratar med varandra, men det blir i alla fall bra mycket enklare än alternativet.
För flera år sedan berättade en kollega till mig om ett seminarium med Sven-Göran Eriksson som då var tränare i den italienska klubben Lazio. Svennis, som han kallades, var mitt i en i många mått mätt mycket framgångsrik karriär som tränare.
I den italienska klubben hade han flera stora stjärnor att handskas med, flera troligen med stora egon. Vid frågestunden på seminariet där åhörarna bestod av högt uppsatta chefer i olika verksamheter, ställde någon frågan om hur Svennis fick det att fungera med alla dessa stjärnor och deras stora egon.
Svennis ska då ha svarat: "Jag pratar med dom." Varpå hela den församlade skaran av chefer skrev: pratar med dom.
Ibland är det som sagt det enkla som är svårt.
Jag har själv märkt att när email dök upp på allvar så var jag förtjust över alla möjligheter det innebar och skrev emails till höger och vänster. Nuförtiden märker jag att jag "nyktrat till" något och istället ofta lyfter telefonen för att ringa och prata MED personen.
Eller om det är i samma byggnad till och med masar mig ner längs korridoren för att prata öga mot öga. Jag märker hur mycket effektivare kommunikationen och relationsbyggandet blir då, liksom missförstånden och konflikterna blir färre.
Så veckans tips, prata MED människor. Dina kollegor gör som du gör, inte som du säger, så bli också en person som insprirerar andra att prata MED varandra.