Hej kära ledare!
Nu är jag tillbaka efter en lärorik vecka i Kina. Minnet av fantastiska människor, härliga erfarenheter och nya lärdomar har jag med i bagaget.
Just nya lärdomar är temat för denna veckas ledarskapstips. Baserat på ett samtal om vad som är en av de viktigaste egenskaperna för en framgångsrik ledare.
Varma hälsningar,
Markus Amanto
Blir framgångsrika ledare någonsin fullärda?
Klicka på bilden för att se filmen (2 min 50 sek) eller läs texten här nedanför.
I förra veckan hade jag förmånen att tillbringa tre dagar tillsammans med en grupp asiater i Kina som jag höll ledarskapskurs för. Eller heller kurs FÖR är nog fel ord, jag höll nog mer kurs MED dom. Dels bidrog dom mycket aktivt till kursens lärdomar och jag lärde mig mycket av dem också.
När jag så här i efterhand funderade på några av veckans huvudsakliga kvaliteter så är nyfikenhet en av de saker som står ut. Intresset att utforska, att upptäcka och att lära sig. Vid ett senare samtal med en annan person med lång erfarenhet av olika organisationer, så enades vi om att en gemensamma nämnare för framgångsrika ledare är just inställningen att hela tiden lära sig nya saker.
När vi är ledare som vill lära oss som är nyfikna, så stöder vi vår egen utveckling som ledare, men vi stöder också våra medarbetare och organisationen att bli en lärande organisation.
Jag har i tidigare nämnt ett viktigt streck här i livet. Ovanför strecket finns lärande och under strecket finns skuldbeläggande. När jag vi hamnar i svåra eller utmanade situationer, motgångar, så tenderar vi att fokusera antingen ovanför strecket eller under det.
Om du som ledare har ett lärande förhållningsätt i vardagen så ökar chansen att du och dina kollegor väljer att fokusera ovanför strecket när ni möter motgångar och misstag. Organisationer som lägger fokus under strecket, på skuldbeläggande, tenderar att främja skam inom organisationen, vilket är nära besläktat med skuld, som i sin tur lägger ett bastant lock på både kreativitet och energi.
Så det är med stor glädje jag kan rapportera att mina kursdeltagare förra veckan visade en stor nyfikenhet, de var vetgiriga och villiga att utvecklas.
När vi tror att vi som ledare är fullärda så blir vi lätt statiska och kraftigt begränsade.
Minns historien om mannen som reste halvvägs över jordklotet för att möta en äldre, vis kvinna som han hört talas om. Mannen kände att det saknades något i hans liv, bland annat energi och livsglädje. Han hoppades att kvinnan skulle hjälpa honom att få nya perspektiv på sitt liv.
Väl framme hos den visa kvinnan frågade hon honom om han ville ha en kopp te. Han tackade ja och hon började hälla upp i hans kopp. Koppen blev fullare och fullare och mannen undrade för sig själv om hon inte skulle sluta hälla snart. Det gjorde hon dock inte utan till mannens stora förvåning, och förfäran, fortsatte hon att hälla även efter att teet flödade över kanten tills bordet var helt blött.
"Vad i hela friden gör du?" undrade mannen, "ser du inte att koppen här full?".
Varpå kvinnan svarade: "Du kommer hit och vill att jag ska lära dig nya saker, men hur kan jag göra det när din kopp redan är full? Då får det inte plats något mer."
Så veckans tips, se till att det alltid finns plats för mer lärande i din kopp. Antingen töm ut något av det gamla eller se till att skaffa en större kopp :-) Lärande ledare skapar lärande organisationer.