Om vi här använder oss av hypotesen att framtidsvisionen och målen är tillräckligt tydliga, vilka dessvärre också ofta saknas, blir situationen att vi utgår från ett subjektivt läge för att nå ett uppskattat framtida önskat läge.
Tänk er in att kartläsaren i bussen upplever att ni är i Uppsala och inleder resan därifrån medan verkligheten säger att ni är i Linköping, kommer då verkligheten stämma överens med färdbeskrivningen? Kommer reseledarens guidning förstås av passagerarna?
Självklart inte! Så upplever många medarbetare och mellanchefer förändringsresorna som nu pågår i företagen. Man åker passivt med, förstår inte färdbeskrivningen eller syftet med resan, pratar med varandra om ledningen och tycker att de som styr inte förstår någonting.
I denna förvirrade värld söker sig människor till saker de känner igen.
Kommentarer som: ”- Nej, det berör inte oss”
eller
”- Låt dom däruppe hålla på, så gör vi som vanligt” och liknande är vardag i företagen.
Så tillbaka till definitionen av förändring.
Blir något annorlunda?
Ja! Glappet mellan ledning och de ledda ökar, initiativkraften, engagemanget och motivationen minskar.
Blir någonting bättre?
Troligtvis ingenting bestående eftersom de som faktiskt utför arbetet många gånger ”kör på som vanligt”.
Så ni ledare som nickar till påståendet ” Det finns bara snabba företag och döda företag” - vakna upp nu!
Innan ni påbörjar en resa i ert företag
- Se till att veta var ni i verkligheten befinner er
- Se till att era medressenärer är med på resan
- Se till att de inte bara är med utan också vart ni är på väg och varför
- Slutligen, håll kursen och var uthållig
Istället för en buss med chaufför, kartläsare, guide och passiva medpassagerare skapar ni en buss med ansvarstagande medpassagerare.
Resultatet i form av bättre siffror, engagemang, effektivitet och trivsel finns garanterat bakom nästa krön!
Trevlig resa!
Artikeln är skriven av Jonas Sjöholm, som du finner mer om på www.tropam.se - en människas guide och vägvisare i livet.