Det har uttryckts på många sätt, "vi har fått två öron och en mun" och så vidare. Att vara en god lyssnare kännetecknar en skicklig kommunikatör.
Här får du fyra konkreta tips för att bli en bättre lyssnare och därmed även en bättre ledare.
1. Lyssna - Ge uppmärksamhet
Våra hjärna är många gånger snabbare än vi behöver för att kunna lyssna. Det är lätt att vi flyter iväg i dagdrömmar, tankar på vårt eget nästa svar eller dylikt i ett sätt att sysselsätta den lediga kapaciteten i hjärnan. Träna på att fokusera och ge uppmärksamhet, det är en den finaste gåvan vi kan ge näst kärlek.
2. Uppfatta - Inta en lyssnande attityd
Lyssna med hela kroppen så att det som sägs inte bara går in genom örat och sedan ut igen. Detta kan vara en utmaning speciellt om det den andra personen säger tröttar ut oss eller gör oss upprörda. Något så enkelt som att nicka, ha ögonkontakt eller hmm-a kan få den andre att slappna av och dela med sig av mer värdefull information.
3. Förståelse - Eftertanke
Detta handlar om att sätta dig i det som sägs, att verkligen sträva efter att förstå det. Det kan innebära att upprepa vad du hört, inte som en papegoja med samma ord utan med egna ord utan att ändra innebörd. Du kan då även stämma av med den andra personen att du uppfattat korrekt.
4. Tala - Ställ klarläggande frågor
Till sist, när du lyssnat, använd frågor för att visa intresse och uppmuntra talaren till att fördjupa och bredda innehållet i det som sägs. När du lyssnar aktivt använder du orden inte till att ge råd utan för att kontrollera förståelse.
Vi tackar Lena Sobel på Sobel Utveckling för inspirationen till deras fyra tips som du kan minnas med begynnelsebokstäverna på de fyra tipsen; L U F T.