Det undersöks och skrivs en del på nätet i dessa dagar om lågkonjunktur och dess påverkan på företagens satsning på utbildning.
Vi har här samlat ett axplock.
{jumi [*8]}Det är i lågkonjunkturer man ska satsa{jumi [*9]}
"Personalutbildning är det första företagen drar in på i dåliga tider.
- Det är helt fel, säger arbetslivsforskaren Siv Their. Det är i lågkonjunkturer man ska satsa. Det är då det finns tid - och när det väl vänder är medarbetarna väl förberedda."
"Många företag försöker vänta ut de dåliga tiderna i hopp om att allt snart ska bli som förr igen.
- Men som förr blir det ju aldrig mer. Omvärlden förändras och den som inte följer med blir ohjälpligt efter, säger Siv Their på klingande finlandssvenska."
NyTeknik; http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article18420.ece
{jumi [*8]}Vinnarna har mod och styrka{jumi [*9]}
"Vinnarna har mod och styrka
– Under lågkonjunkturer satsar vinnarna. När andra drar ner och gjorde besparingar behåller vinnarna sin strategi och ökar sina investeringar i marknadsföring och säljutveckling."
IDG; http://www.idg.se/2.1085/1.213712/sa-overlever-foretagen-lagkonjunkturen
{jumi [*8]}Scania satsar på kompetensutveckling{jumi [*9]}
"Den finansiella krisen har slagit hårt mot Scania.Många av kunderna får varken krediter att plocka utorderlagda bilar eller finansiering för att lägga nyaorder. Men till skillnad från andra aktörer i branschen väljer Scania att satsa på kompetensutveckling för att vara starkast när vändningen kommer."
IFL; http://www.ifl.se/documents/public/Scania.pdf
{jumi [*8]}Största problem - att rekrytera bra medarbetare{jumi [*9]}
"Det må vara lågkonjunktur, men på många industriföretag bekymrar man sig för en helt annan sak.
— Vårt största problem är att rekrytera bra medarbetare, säger Göran Anderberg från Huhnseal AB."
Helsingborgs Dagblad; https://hd.se/landskrona/2009/05/19/foeretag-vill-starta-utbildning/