Blogg
Det är den 20 september 2009 när jag skriver detta efter att just ha läst en artikel i Dagens Industri om Internationella Fredsdagen, en man vid namn Jeremy Gilley och en organisation som heter Peace One Day.
Releaseparty online med korta föreläsningar och tävling om fina ledarskapspriser
Onsdagen den 15/6 2011 höll vi en lanseringsfest online där vi sände live med ljud och bild på denna sida för att fira lanseringen av vår nya och uppdaterade hemsida.Till vänster kan du se videon från den livesändningen som vi höll här på sidan.
Ledarskapspanelen svarade här på dina frågor om ledarskap. Deltagarna kunde skicka frågor till panelen via: vår facebooksida, twitter, sms eller email.
Efter den mycket uppskattade live-sändningen över Internet av vårt releaseparty med tillhörande föreläsningar sände vi onsdagen den 14 september kl.13.00 en frågestund med vår ledarskapspanel live över Internet.
Vilken är din bästa idé eller historia för att skapa positiv förändring i världen?
Vi vill ta del av din kreativitet för att skapa ringar på vattnet och sprida generositet, engagemang och inspiration!
Med denna underbara historia vill vi önska er alla en fridfull jul och en härlig start på det nya året 2013.
"En liten pojke hade nyss lärt sig räkna. Han älskade att räkna och räknade allt som kom i hans väg. En dag satt han vid köksfönstret och tittade ut. Det snöade ute och eftersom pojken inte kunde göra något roligare än att räkna, började han räkna snöflingorna som föll på en gren i ett plommonträd nära köksfönstret.
Veckans ledarskapstips kommer från ett företag som Altaleda kom i kontakt med för några år sedan.
De hade skapat en "Varför-bok" som de gav varje nyanställd.
Häri kunde de nyanställda samla alla sina tankar och idéer som de fick, under sina första två månader på företaget.
"Varför gör ni så?" "Varför gör ni inte såhär istället?"
Missförstånd är i min mening upphov till en stor del av våra konflikter, för inte säga majoriten av dem. Det finns ett engelsk uttryck som jag älskar, det är lite svåröversatt så här kommer det på ursprungsspråket; "Assume makes an Ass out of you (u) and me".
Många problem i vårt ledarskap och i våra team kan undvikas genom att ha tagit sig tid att aktivt lyssna till och förstå varandras uppfattningar, världsbilder och förståelse för en viss sak.
Vi börjar förbereda för ledigheter här på kontoret.
Städar av skrivbord och rensar inkorgen i vår e-post, vidarebefordrar telefoner och prioriterar bland arbetsuppgifter samt klargör förväntningar, så vi så småningom kan ha en skön semester med gott samvete.
Såg häromkvällen en intressant film. Den heter "The Shift" och handlar om skiftet från ett liv först och främst baserat på ambition till ett liv först och främst baserat på mening.
Min fru fick filmen av en god vän i födelsedagspresent så det fanns säkert en mening med att jag hamnade framför densamma.
Med i filmen var bland annat Wayne Dyer, internationellt känd talare och författare. Handlingen utspelade sig nästan uteslutande i de sagolikt vackra miljöerna på Asilomar på Kaliforniens kust.
Såg just en mycket tänkvärd och inspirerande video med John Wooden, en legendarisk basketcoach vars lag bland annat vann Amerikanska Collegemästerskapen 10 gånger under 12 års tid.
De var även obesegrade 88 matcher i följd under åren 1971-1974. I videon berättar John bland annat om sin definition av framgång, sina 3 regler som ledare och synen på att vinna.
Att det är som det är, visar sig vara något som välvilliga föräldrar och andra har tutat i oss genom åren, men som efter lite personlig utveckling och reflektion är en djup fallgrop att falla i som ledare och medmänniska.
Tänkte idag vid ett tillfälle på talesättet "det är som det är" och insåg att det inte alls är så.
Någon har sagt att kommunikation minsann är en "ädel konst".
Oavsett hur det står till med den saken kan vi konstatera att det finns bättre och sämre sätt att kommunicera, att vissa ledare verkar vara bättre på det än andra och att det är en "konst" som går att träna.
På vägen upp till vårt kontor såg jag häromdagen detta exempel på försök till kommunikation (eller kanske snarare information om vi ska vara noga) från Arbetsförmedlingens sida.
Listor har sina fördelar. Blev nyligen presenterad en lista på 333 sätt att få engagerade medarbetare.
Själv nöjer jag mig med de åtta goda vanorna för framgångsrikt ledarskap.